15 Haziran 2007

YE#23 - Sebze haşlama ve Aperatifler

Bu etkinlik şimdiye kadarki en zor etkinliğim oldu. Her pişirdiğim yemekte hiçbir malzemeden kısmayan ben karbonhidratı, şekeri minimum olan bir tarif sunmalıydım ve açıkcası diyabet konusunda hiç bilgim olmadığından da bu tarifin ne olacağına bir türlü karar veremedim. Birçok yabancı site dolaştım ama tariflerin hiçbirini beğenmedim. Bir de etkinlik tarihini 19 Haziran zannedip de bugün akşam üzeri son gün olduğunu farkedince telaşlandım. Oysa ki haftasonum var ve mutlaka bir tarif bulacağım diyordum kendi kendime...

Lafın kısası tarifim diyabetik oldu mu bilmiyorum ama en azından rejime uygun oldu. Diyabeti olanlara da uyduysa ne mutlu bana... Önce tarifleri verip sonra da diyabet ve genel beslenme alışkanlıkları ile ilgili Türkiye Diyabet Vakfı ve Eczanemonline sitesinden topladığım bilgileri sunmak istiyorum size. Eczanemonline'a tıklarsanız kendinize farklı menüler yaratabilmek için birbirine eşdeğer seçebileceğiniz gıda listesini de bulabilirsiniz. Bu etkinlikte bize ev sahipliği yapan sevgili Defne Nur'un Mutfağı'na da çok teşekkür ediyorum.

SEBZE HAŞLAMA

Bu sebzeler paket halinde migroslarda satılıyor. Sebzelerin tümünü, iki parmak su koyduğum tencerenin içine buharda haşlamak amacıyla oturttuğum süzgece yerleştirdim. Sebzeler: kabak, patlıcan, havuç, karnabahar, fasulye, kırmızı biberdi. Sebzeler yumuşayana kadar haşladım ve zeytinyağı limon ile servis yaptım. Patlıcanın haşlanmışını hiç yememiştim. Hiç de fena değilmiş...

APERATİFLER

Yanında ise aperatif olarak bir dilim domates üzerine şekilli kalıpla kesilmiş kaşar ve üzerine bir parça tavuk sundum. Fotoğrafta pek belli olmuyor ama çiçek, kalp ve ay kalıpları ile kaşara şekil verdim.
Bir de salatalık kayığında krem peynir-ton balığı karışımı vardı. Ton balığı-krem peynir karışımı diyabete uymaz derseniz süzme yoğurt-tuz-dereotu karışımı da kullanılabilir.

EK BİLGİLER
Diyabeti olsun veya olmasın tüm insanların sağlıklı bir yaşam için yemeleri gereken yiyecekler aynıdır. Diyabetli olmanız diğer insanlardan farklı bir yiyeceği yemeniz veya yememeniz anlamına gelmez. Burada önemli olan vücudun ihtiyacı olan besinlerin çeşitli yiyeceklerden karşılanmasıdır.
Diyabet tedavisinin amacı kan şekeri düzeyinizi normal sınırlar içerisinde tutmaktır.

Kan şekerinin kaynağı, çeşitli yiyeceklerde bulunan ve karbonhidrat adı verilen besin öğesidir. Karbonhidrat içeren yiyecekler: sofra şekeri, şekerli yiyecekler, un ve undan yapılan yiyecekler, pirinç, bulgur, kuru baklagiller, patates, sebzeler, meyveler, yoğurt ve süttür. Yiyeceklerin içerdiği karbonhidratlar, kan şekerini hızla yükselten karbonhidratlar (basit karbonhidratlar) ve kan şekerini daha geç ve daha yavaş yükselten karbonhidratlar (kompleks karbonhidratlar) olmak üzere iki gruba ayrılır.

Diyabet Beslenme Piramidi’
‘Tahıllar, Kurubaklagiller ve Nişastalı Yiyecekler’ grubu piramidin temelini oluşturmakta ve en geniş bölümünü kapsamaktadır. Bu bölümde yer alan ekmek çeşitleri, tahıllar, kurubaklagiller, pirinç, patates gibi nişastalı yiyecekler
‘Sebze ve Meyve’ grubu piramidin ikinci basamağını oluştururlar. Bu gruplar posa, vitamin ve mineral kaynağıdır
Piramidin üçüncü basamağında ‘Süt, Yoğurt’ grubu ile et, balık, tavuk, yumurta ve peynir gibi hayvansal yiyecekleri içeren ‘Et’ grubu yer alır.Piramidin tepesine tırmandığımızda burada yer alan ‘Yağlar, Şeker ve Şekerli yiyecekler ile Alkollü İçecekler’ grubunun çok az bir bölüm kapladığını görürüz.

Diyabet Beslenme Piramidi ve değişim listelerinden faydalanarak ihtiyacınız olan temel besin öğelerini içeren ancak adı, görünüşü ve tadı farklı olan değişik yiyecekleri ve yemekleri yiyebilirsiniz. Örneğin 1 tabak kıymalı ıspanak yerine 1 küçük boy etli biber dolma veya 1 bardak süt ve yarım muz yerine evde hazırlanmış meyveli yoğurt yenilebilir.
Çay şekeri, şeker ve şekerlemeler, reçel, marmelat, pekmez, bal, çikolata, dondurma, helva çeşitleri, hazır meyva suları, şekerli kurabiyeler, pasta ve tatlılar, kurutulmuş meyvalar ve meşrubatlar gibi yiyecek ve içeceklerin içindeki şekerler vücudunuzda hızlı bir şekilde glikoza çevrilerek kana geçerler ve kan şekerinizde ani yükselmeler meydana getirirler
Ekmek, pirinç, makarna, patates, un, mısır, mercimek, kuru fasulye, nohut gibi yiyeceklerin içindeki nişasta vücudumuzda glikoza çevrilir, ancak bu tip yiyeceklerin içindeki nişastanın glikoza çevrilmesi yavaş olduğundan, kan şekeriniz daha geç ve daha yavaş yükselir.
Posa içeriği yüksek olan nişastalı yiyecekler (kepekli ekmek, bulgur, kuru baklagiller gibi), düşük posalı nişastalı yiyeceklere göre (beyaz ekmek, patates, pirinç) kan şekerinizin daha geç ve daha yavaş yükselmesini sağlarlar.

Herkes için Önemli uyarılar
- Arzu edilen ağırlığınıza ulaşın ve o ağırlığınızı koruyun
- Porsiyon ölçülerinize dikkat edin
- Öğün atlamayın
- Fiziksel aktivitenizi arttırın
- Bireylerin günlük besin ögesi ve enerji gereksinimleri farklıdır. Diyet uzmanınız tahıllar, kuru baklagil, sebze, meyve, süt, yoğurt, et ve yağ olarak ayrılan yiyecek guruplarının her birinden ihtiyacınız olan miktarların saptanmasında size yardımcı olacaktır. Her bir gruptan önerilen miktarda yemeniz, besin ögesi ve enrji gereksiniminizi karşılayacaktır.
- Yeterli ve dengeli beslenmek için her gün 7 porsiyon tahıl grubu, 3 porsiyon et grubu, 2 porsiyon sebze grubu, 3 porsiyon meyva grubu, 2 porsiyon süt grubu ve 2 porsiyon yağ grubu seçebilirsiniz. Bu şekilde bir beslenme planı yaklaşık 1200 kalori değerinde enerji sağlar. Ancak her bireyin enerji gereksinimlerinin farklı olduğunu unutmayınız.
- Her gün çeşitli besinler yiyiniz.
- Öğünlerinizi her gün düzenli olarak aynı zamanda yiyiniz
- Sebze, meyva, kurubaklagil, kepekli ekmek gibi yüksek posalı yiyecekler kan şekerinizin kontrolünde önemlidir.
- Kilo vermek istiyorsanız öğün atlamayınız, öğün atlamak bir sonraki öğünde dahah fazla yemenize, böylece daha fazla enerji almanıza neden olur. Bu davranış aynı zamanda kan şekerinizide yükseltir.
- Sizin için uygun olan yiyecek tüm aile bireyleri için uygundur.Ayrı zamanlarda yemek yemenize ve ayrı yemekler pişirtmenize gerek yoktur.
- Kullandığınız tuz ve yağ miktarına dikkat ediniz.
(Kaynak: Lilly diabet servisi Yayınları)

9 yorum:

Leziz Sofralar dedi ki...

MERHABALAR ETKINLIKTEN ULASTIM GÜZEL SITENIZE VE COK BEGENDIM HERSEY BIRBIRINDEN GÜZEL GÖRÜNÜYOR,ETKINLIK ICIN YAPTIGINIZ SEBZE HASLAMA VE APERATIFLERDE NEFIS OLMUS ELLERINIZE SAGLIK,SEVGILER...

Adsız dedi ki...

Canımın içi Selen,

ne güzel tarifler bunlar. Ben kaşarın çiçek şeklinde kesilmiş olmasını farketim :)) Hem de çok şık olmuş..

Salatalık göbeğinde ton balığına ise bayıldım. kesinlikle deneyeceğim.

Verdiğin bilgiler çok yararlı. Ben bu konuda çok bilgisizdim. Birkaç döküman karıştırdım ama yine de kendimi bilgisiz hissettim. Açık söylemek gerekirse yanlış birşey yapacağım korkusu ve düşüncesiyle sağlıkla ilgili birşeyler olduğundan korkup katılmadım etkinliğe :(

Neyse uzattım da uzattım..

Seni sıcacık kucaklıyorum.

Sevgiler...

sevdamavisi dedi ki...

Selenciğim,
ellerine sağlık hem çok güzel tarifler hazırlamışsın hem de çok faydalı bilgiler vermişsin. öpüyorum canım. sevgiler

GANNE dedi ki...

Selencigim merhaba. Bu etkinlik gerçekten zor oldu benim için de. Senin tarifler gayet sağlıklı ve uygun olmuş. Ellerine sağlık.
Bilgiler ise çok yararlı.
Sevgilerimle...

Adsız dedi ki...

Selencim, tatlım, ton balıklı kanapelere bayıldım çok severim,tadı ağzıma geldi resmen resimden, süper. Verdiğin bilgilerde çok iyi ve faydalı oldu benim için.Ben açıkçası biraz bakındım ne yapabilirim etkinlik için diye ama çevremde diabetli kimsede olmadığı için (hayal gücüm de durdu bu konuda nedense) bir şey yapamadım.

Selen dedi ki...

Sevgili Seval,
Çok teşekkür ederim. Basit tarifler oldu ama bu seferlik elimden bu kadarı geldi. Beğendiğine çok sevindim.

Zerrinciğim canım,
Evet ben de çok bilgisizmişim. O yüzden de önce biraz bilgi toplayayım dedim ama o arada da etkinlik tarihi gelmiş :) ben de eğlenceli ve hafif birşeyler yapayım dedim.
Bu arada hiç de uzatmadın. Sen yeter ki yaz da yaz.. Öperim seni

Sevdacığım,
Ben de seni öpüyorum canım...

Ganneciğim,
Çok sağol canım. Evet benim de en çok zorlandığım etkinlik oldu.

Mügeciğim,
Aynen ben de hayal gücümü zorladım resmen ve bu kadar hayal çıktı :) ama ton balıklılar güzeldi. Tavsiye ederim. Öpüyorum

Burçin'in Denemeleri dedi ki...

Merhaba Selen,
İlk kez ziyarete geldim. Hem tarifler hem diğer bilgiler çok çok güzel. Kanepeler harika görünüyor. Ellerine sağlık. Sevgiler,

Pınarın Kulubesi dedi ki...

Bu sebzeler çok şirin ya,
sebzeleri haşlarken suya değmeden sadece buharlarıyla pişiyorlar değil mi, üzerlerini de kapakla mı kapatıyorsun. Haşlanmaları ne kadar sürüyor?
Çok soru sordum galiba, ama ben de yapmak istiyorum:) Buharda pişirmek için tencereler satılıyormuş, onlardan mı alsam. Doğum sonrası kilolalardan kurtulmam lazım:)

Selen dedi ki...

Burçinciğim hoşgeldin... Görüşmeye devam artık.

Pınarcığım canım,
Sebzeleri buharda pişirdim. Tencerenin kapağını da hafif aralık bıraktım (1-2mm). Süzgecin dibine 2 parmak kadar su koydum sebzelere değmeyecek kadar. Haşlanmaları da sanırım 15-20 dakika sürdü. Açıkçası süre tutmadım, sebzeye göre değişir. Arada kontrol edersen en güzeli. Buhar süzgecimi de (http://yanya-evenez.blogspot.com/2007/03/aldm-kullandm-ok-memnunum.html) den görebilirsin canım. Hiç tencereye para vermene gerek yok bence. Sen sağlıklı bir şekilde doğumunu yap da kilolar gider nasıl olsa. Öpüyorum